De open deur van overheidscommunicatie*

“Hier hebben we de dijken voor u opgehoogd!”

….. “Samen met partners”

“Dagelijks zetten wij ons in voor een duurzame toekomst!”

…. “Samen met partners”

“Volgende week openen we een nieuw winkelcentrum voor u!”

…. “Dat we samen met partners gerealiseerd hebben”

“Het nieuwe stadsplan is eindelijk gereed!”

…. “Mede dankzij partners”

Overheidsland, STOP!

Nu. Direct. Haal het nu nog uit die social media post die je op het punt staat te publiceren. Neem het aan van deze rot in het vak. En laat me je uitleggen waarom.

Als er namelijk iets is wat de burger écht wel weet, is het dat we in dit polderlandje samenwerken.

Daar is men van verzekerd. Het is geen nieuws.

Je kan tegenwoordig op werkelijk elk thema mild denigrerend het kennisniveau van de burger in twijfel trekken (een veelgehoorde verklaring voor weerstand is dat men ‘niet voldoende’ geïnformeerd zou zijn – I beg to differ), maar als er iéts is waar je niet aan kan twijfelen, dan is het wel dat de burger weet dat de overheid uitvoert samen met partners. Dus, laat dat gewoon achterwegen.

Samenwerken is goed, hartstikke goed, maar wie een beetje sentiment waarneemt en niet toondoof is, ziet ook dat de burger in toenemende mate twijfels heeft bij sommige samenwerkingen. Een paar van die twijfels is of die samenwerking niet onnodig veel geld kosten en tot bureaucratie, vertraging en onduidelijke verantwoordelijkheden leiden. En soms is die twijfel terecht.

Dus ja, bestuurlijk gezien heeft het vermelden van samenwerkingen soms meerwaarde, maar moét het nou echt? En moet het ego van organisaties nu echt prevaleren boven de informatiebehoefte van de burger?

Als het antwoord op bovenstaande ‘ja’ is, dan is mijn advies: doe iets met die twijfel van de burger en noem de aanleiding van de samenwerking, noem de winst van de samenwerking, de reden van de samenwerking, noem het proces van de samenwerking. Is het project hierdoor sneller uitgevoerd? Kon het kostenefficiënt? Had de partner kennis in huis die van belang was? Komen er nieuwe samenwerkingen uit? Hebben jullie gezamenlijk concrete uitdagingen getackeld? Geef er tekst en uitleg aan; nieuwswaarde! Want dat er in een polderlandje wordt samengewerkt, is geen nieuws.

*Dit artikel is geschreven zonder partners.

Geef een reactie